Het boek Jantje

Letters vergroten

Enthousiasme

Deze week sprak ik met een
directeur van een basisschool.
‘Het was een feest om dit team
weer bezig te zien in de eerste
schoolweek’, zei ze. Vol lof
was ze over de leerkrachten
die zo deskundig zijn en zo’n
fijne sfeer neer kunnen zetten
in school. Zij vertelde dit ook
aan ouders en nu dus aan mij.

Op de fiets naar huis, dacht ik
aan haar enthousiasme.
Dat zou ze vast ook overbrengen
aan de leerkrachten zelf.
Waardoor zij met enthousiasme
zouden lesgeven. Waardoor de
leerlingen weer met enthousiasme
zouden leren.
Dat klinkt mooi, dacht ik:
Enthousiasme leidt tot mooi
onderwijs.

Deze week gaf ik een les in
groep 3. In de kring spraken we
over ‘wennen en kennen’ zoals
één van de kinderen het uitdrukte.
‘Als iemand er anders uit ziet en
ik ken hem niet, dan is hij niet
aardig’, zei Fietje.
‘Ik ben er nog maar net’, zei ik,
‘jij kent me niet. Vind je mij niet
aardig?’
‘Jawel want jij hebt een mooie
trui aan!’, antwoordde zij.
‘ Nou, dank je wel voor het
compliment’, zei ik. ‘En als ik nou
een trui aan heb die jij niet mooi
vindt?’
‘Dan vind ik je niet aardig’, zei Fietje.

Op de fiets naar huis, dacht ik
aan haar eerlijkheid. Zo’n meisje
dat durft te roepen wat zij vindt:
Daar word ik nou enthousiast van.

Deze week bezocht ik een directeur
en een leerling. Op de fiets naar huis,
dacht ik aan hen en reed door rood.
Een agent gaf mij een bon,
mijns inziens iets te enthousiast.
Zeker een compliment gehad van
zijn baas.
Of hij vond mijn trui niet mooi.

September 2009, Annemarie Jongbloed ©

template-joomspirit