Het boek Jantje

Letters vergroten

Realistisch rekenen

Rotte vloerbalken’. Dat was de constatering van verschillende aannemers die de kuil in de woonkamer bekeken. Nee, dit was geen gezellige zitkuil, de grond onder onze voeten zakte letterlijk weg. De offertes stroomden binnen. Aan ons de taak bedragen en werkzaamheden te vergelijken. Dat betekende hoofdrekenen, maar ook letterlijk ons hoofd breken. Wat werd bedoeld met meerwerk? Kon dat niet gespecificeerd worden? De basisvaardigheden van het rekenen, werden nu heel realistisch. Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Het kwam allemaal voorbij. Maar ook schatten was aan de orde. Stel dat er zwam in de muren zou zitten, wat zou bestrijding dáárvan kosten?

Momenteel woon ik met mijn gezin ergens anders. De gevonden aannemer is aan de slag. Niet alleen omdat deze man een van de goedkoopste was, maar ook omdat hij oprecht, onderzoekend en flexibel leek gunden we hem de opdracht. Een goede grondhouding, daar konden we mee samenwerken. Hij werkt nu aan de basis, zodat de kinderen straks weer kunnen springen en rennen. En ja, men is twee dagen bezig en van meerwerk is al sprake: de riolering die nu bloot ligt, is van gietijzer en moet hij vervangen. Gelukkig hadden we rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden, dat was dus een reële inschatting.

Zou het op school ook zo kunnen gaan? Uit alle methodes (offertes) datgene kiezen dat het best bij de leerlingen past? En dan flexibel omgaan met de leerstof, zodat de basisvaardigheden in realistische situaties aan bod komen. Volgens Bartjens kom je dan onverwacht meerwerk tegen. Maar, als dat goed wordt aangepakt, hebben de kinderen straks een stevig fundament.

En is de leerkracht de aannemer, die de breuk in het rekenonderwijs deskundig repareert.


Februari 2009, Annemarie Jongbloed ©

template-joomspirit